Slagwerkgroep

Aantal spelers: 26

Algemeen muzikaal leider: Casper Traa (per 1 augustus 2012)

De slagwerkgroep is een onderdeel van muziekvereniging St. Caecilia Doornenburg die is opgericht in 1916. In 1958 werd aan het orkest een tamboerafdeling toegevoegd, die in de jaren ’80 en ’90 groeide naar een uitgebreid slagwerkensemble. Hieraan leverde oud-instructeur Mart Berns een enorme bijdrage. In ’93, ’94 ’95 en ’98 werd het KNFM landskampioenschap voor podiumkorpsen uit de eredivisie behaald.

In 1996 produceerde de slagwerkgroep haar 1e CD “Passion for Percussion”. Vanaf 2002 stond de slagwerkgroep onder leiding van Henk Mennens. Onder zijn leiding behaalde de groep in 2003 wederom het landskampioenschap KNFM. St. Caecilia Doornenburg mocht zich ondertussen tot een van de meest toonaangevende, innovatieve en dynamische slagwerkgroepen binnen het segment van de amateur slagwerkwereld in Nederland noemen. Getuige hiervan was de uitnodiging om een galaconcert tijdens het afgelopen Wereld Muziek Concours te Kerkrade in 2005 te verzorgen. Henk Mennens koos speciaal hiervoor het thema: Percussion Profiles en zorgde in samenwerking met de slagwerkgroep van het conservatorium Rotterdam en de Drumbassadors voor een weergaloos concert.

Met het programma “Percussion Profiles” waarin verschillende slagwerk profielen van de hele wereld werden bespeeld, werd in 2006 voor de 6e maal in de historie het Nederlands kampioenschap naar Doornenburg gehaald.

Sinds 2008 bereidde de slagwerkgroep zich voor op een nieuwe concerttour, met uitdagende en vernieuwende slagwerkcomposities. Het tourprogramma had als titel “Actionality”. Dit thema liet zien en horen hoe slagwerk in actie voor een boeiend spektakel kan zorgen.

Eind 2008 werd in een uitverkochte concertzaal “de Vereeniging” te Nijmegen en Theater “de Slinger” te Houten dit programma te gehore gebracht.

Begin 2009 werd tijdens twee uitverkochte “Tempelconcerten” in plaatselijke kerk de Actionality Tour uitgevoerd en vervolgens werd men gevraagd de officiële openingsceremonie van Wereldmuziekconcours te Kerkrade in het Parkstad Limburg Stadion mede te verzorgen.

Eind 2009 werd kwalificatie behaald voor het NK podiumwedstrijden 2010 te Dronten. Met het publieksvriendelijke tour programma werd met 92,5 punten een derde plaats behaald. Kort hiervoor had de slagwerkgroep het initiatief genomen voor een concert ten bate van kankerstichting Kika. Behalve veel sympathie, werd er ruim 2000 voor het bestrijden van kinderkanker binnengehaald.

Eind september 2010 werd op grootse wijze afscheid genomen van Henk Mennens als muzikaal leider. Zijn `tijdelijke dienstverband` van 8 jaren heeft ervoor gezorgd dat St. Caecilia nog steeds behoort tot een van de meest aansprekende slagwerkensembles uit de amateursector. Tijdens een uniek afscheidsconcert werd het algemeen muzikaal leiderschap van Henk Mennens op indrukwekkende afgesloten. In de periode hierna heeft Ria Kornet de leiding van de slagwerkgroep tot medio 2012 op zich genomen. Vanaf augustus 2012 is Casper Traa vastgelegd om de door Henk Mennens ingeslagen weg met veel passie en nieuw elan in de typische Doornenburgse stijl voort te zetten.