Succesvolle try-out in Doornspijk

Gisterenavond heeft het harmonieorkest een succesvolle, eerste try-out concert gegeven in Doornspijk. Het orkest was daar op uitnodiging van de organiserende christelijke muziekvereniging “Juliana” uit Doornspijk. Samen met nog twee andere muziekorkesten werd het publiek een mooie, afwisselende muziekavond aangeboden.

Nadat de voorzitter van “Juliana” het openingswoord had gedaan en het concert had geopend met een gebed – zo gaat dat in Doornspijk – werd het eerste optreden verzorgd door muziekvereniging Brassband Almere uit – drie keer raden… – Almere. Zij speelden een aantal mooie nummers waaronder een aantal muziekstukken uit verschillende films: La Storia, I will follow him en Born Free. Ook speelde het orkest het concourswerk “Lord Tullamore”. Tijdens het uitzoeken van de concoursnummers voor ons eigen concours moest er uiteindelijk voor het vrije werk een keuze worden gemaakt uit “Lord Tullamore” en “Land of the Legend”. Uiteindelijk is onze keuze gevallen op “Land of the Legend”. Iets wat gisteren goed uit kwam, want anders had het publiek dit nummer twee keer gehoord. De uitvoering van het nummer door Almere was best goed, hoewel je wel de mooie warme klanken van de houtinstrumenten mist.

Na het mooie optreden van de brassband was het de beurt aan St. Caecilia voor haar eerste officiële uitvoering van het concoursrepertoire. Arromanches is het inspeelwerk dat als eerste wordt gespeeld. Dit is één van de twee marsen waarmee het orkest in april 2008 landskampioen is geworden en dus een zekerheidje. De mars klinkt als een klok. Daarna wordt achtereenvolgens het verplichte concourswerk “Alvamar Overture” en het vrije concourswerk “Land of the Legends” gespeeld. Beide stukken gaan redelijk goed en iedereen is tevreden over de uitvoering. Wel moet iedereen wennen aan het geluid, dat vanzelfsprekend anders is dan in het Ontmoetingscentrum in Doornenburg waar wekelijks wordt gerepeteerd. Sommigen horen zich veel beter dan normaal en anderen horen zichzelf totaal niet, waardoor iedereen zich extra moet inspannen om een goede uitvoering te geven.

Na de pauze treden er twee orkesten op die beiden onder leiding staan van Ralph Peters. Ralph is oorspronkelijk afkomstig uit Doornenburg en is zoon van de es-klarinetist van ons eigen harmonieorkest: Theo Peters. De twee korpsen zijn beiden totaal verschillend van samenstelling en hebben ook een geheel eigen repertoire. De Christelijke harmonie “Crescendo” uit Ermelo heeft een gemengde samenstelling. Jong en oud maken samen muziek. Het repertoire bestaat voornamelijk uit meer klassiek getinte nummers, die met hun bezetting erg mooi worden neergezet. Veel solistische delen en ook mooie instrumenten als een contrabas-klarinet, fagot en bastrombone die wij in ons eigen orkest (helaas) niet hebben. De Christelijke muziekvereniging “Juliana” uit Doornspijk heeft een opvallend jonge bezetting en een ook daarop aangepast repertoire. Vlotte nummers die prettig in het gehoor liggen en die zorgen voor een fijne afsluiting van deze muzikale avond.

Als laatste wordt er gezamenlijk een koraal gespeeld door Brassband Almere, Crescendo uit Ermelo en Juliana uit Doornspijk. De voorzitter van Juliana eindigt de avond zoals die de avond begon met gebed waarin hij zijn dank uitspreekt voor deze mooie, muzikale avond en vraagt om een veilige terugreis voor de mensen die nog een eind naar huis moeten rijden. Iets wat heeft geholpen, want iets na middennacht komt de laatste muzikant weer veilig in Doornenburg aan.

2 gedachten over “Succesvolle try-out in Doornspijk”

1. Hallo allemaal,

Het is goed om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben gehad bij ons in Doornspijk. Ik heb genoten van jullie optreden. Ik ben een ‘marsfreak’ en vond jullie uitvoering van Arromanches echt fantastisch.
    Heel veel succes met de voorbereidingen voor het concours en natuurlijk met het concours zelf!

Voor foto’s van de avond zie http://www.julianadoornspijk.nl en kijk bij foto’s.

Een muzikale groet,
    Maarten Leusink