Uniek orgelconcert in kerk Doornenburg

Op 29 januari a.s. zal er een uniek orgelconcert worden gegeven in de orgelzaal van de St. Martinuskerk in Doornenburg. Het idee voor dit concert is ontstaan tijdens voorbereiding van de expositie 100 jaar harmonie St. Caecilia Doornenburg. Deze expositie is ingericht in het achterste gedeelte van de kerk de zogenaamde orgelzaal. Deze wordt zo genoemd, omdat dit deel van de kerk een balkon bevat met een fameus en groot kerk orgel. Een orgel dat helaas al jaren niet meer wordt gebruikt. Op basis hiervan is het initiatief ontstaan een concert te organiseren dat nooit eerder heeft plaatsgevonden.

Het orgelconcert zal worden uitgevoerd door organist Wim Roelfsema uit Arnhem. Wim Roelfsema studeerde voor Docerend Musicus aan het conservatorium in Arnhem bij Bert Matter en Theo Jellema. Zijn diploma Uitvoerend Musicus behaalde hij aan het conservatorium in Enschede. Vervolgens studeerde hij met een beurs van het VSB fonds een jaar in Riga (Letland), waar zijn eindconcert met een 10 werd gewaardeerd. Naast optredens in Nederland speelde hij in België, Denemarken, Duitsland, Finland, Letland, Zweden en Zwitserland. Van zijn hand verschenen bij de Belgische muziekuitgeverij Digital Music Print (DMP) vier orgelbewerkingen uit cantates van J.S. Bach.

Tijdens dit concert worden de meesterwerken van onder andere; Johann Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Louis James Alfred Lefébure-Wély, Charles-Marie Widor, Erik Satie, Léon Boëllmann, Max Reger op fenomenale wijze uitgevoerd door organist Wim Roelfsema.

Het orgelconcert op vrijdag 29 januari begint om 19:30 uur en zal ongeveer een uur duren. De toegang is gratis.

Kerkorgel