Kapelaan Walters Trofee 2022 voor Ben Balk !

Winnaar 2022 : Tamboermaitre Ben Balk

“Wat een verrassing, ik ben er helemaal stil van” , aldus een zichtbaar geëmotioneerde Ben Balk, die uit handen van de commissie tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van St.Caecilia de 12e Kapelaan Walter Trofee kreeg overhandigd. De prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan iemand die zich jarenlang verdienstelijk heeft gemaakt voor de Doornenburgse muziekvereniging ging ditmaal naar de Tamboermaitre van St.Caecilia. Deze functie vervult Ben meer dan 50 jaar en daarnaast is hij één van de dragende krachten achter de grote successen van slagwerkgroep en orkest.

Sinds 1971 was de winnaar al in vele jeugd- en bestuursfuncties actief en zorgde hij mede voor de oprichting van een majorette peleton. Daarnaast was hij jarenlang penningmeester en de initiator van oud-papier actie, opleiding concertslagwerk en het moderniseren van het enorme rijke slagwerkinstrumentatrium zoals de vereniging dat nu in haar bezit heeft. Onlangs had hij de bouwkundige leiding voor het realiseren van een zeer comfortabele opslagruimte voor het instrumentarium.

Namens de vereniging feliciteerde voorzitter Bert Selman de winnaar met deze benoeming en ondersteunde de mening van de vele bezoekers van de digitale live bijeenkomst met de woorden: “Het is je gegund Ben…en dikverdiend !”

Tijdens de drukbezochte nieuwjaarsbijeenkomst, die live te volgen was via teams account, keek voorzitter Selman terug op het afgelopen jaar, maar richtte zich vooral op een nieuw muzikaal jaar 2022. St.Caecilia zit te popelen om weer grote concerten in de agenda te plaatsen. Ook zal de vereniging zich gaan richten op een ledenwerving met een verbreding van muzikale mogelijkheden voor jong en oud.

Ook werden de volgende jubilerende leden gehuldigd : Dorris Maters en Debbie Roelofs (12,5 jaar lid) , Matthias Elbers, Walter Frehé , Henk Barten en Marcel van Alst (40 jaar lid) en ook voorzitter Bert Selman mocht de oorkonde met speld ontvangen voor 50 jaar lidmaatschap.

Namens de instrumentencommissie sprak Bud Joosten de aanwezigen toe en overhandigde St.Caecilia een cheque van 4000 euro. Dit bedrag is het resultaat van de wekelijkse verjaardagsactie die door de gehele Doornenburgse bevolking als steun voor St.Caecilia wordt gedoneerd.

Namens het jeugdbestuur deed jeugdvoorzitter Hans Barten hier nog een schepje bovenop door de opbrengst van de oud ijzer- en oliebollenactie van totaal 2100 euro te schenken aan de vereniging.

De nieuwjaarsbijeenkomst werd traditioneel afgesloten met klanken van de “Radetsky March”