Doedelzakken!

Doedelzakken

De doedelzak is een opvallend instrument met een rijke geschiedenis. Het instrument dateert al van voor de christelijke jaartelling. De doedelzak was al bekend bij de Romeinen, maar won in Europa pas echt in populariteit doordat middeleeuwse straatmuzikanten het gingen bespelen. Tegenwoordig kennen we vooral de Schotse versie van de doedelzak, de Great Highland bagpipe. De doedelzak is een lust voor het oog, met zijn drie uitstekende pijpen over de schouder van de bespeler en de met Schotse ruit bedekte luchtzak. Maar ook voor het oor is het een opvallend instrument. De klank van een doedelzak is uniek en volumineus. Het blaasinstrument creƫert zijn onmiskenbare geluid door via een blaaspijp lucht in een zak te blazen, waardoor de muzikant indirect verschillende rieten laat trillen. Het geluid komt naar buiten via de drie bourdons, die de grondtoon vormen, en de chanter, waarop de melodie wordt gespeeld.

Koninklijke harmonie Ons Verlangen Beverst wordt al sinds 1967 gesierd door een doedelzakband, die het harmonieorkest een heel eigen sound geeft. Het samenspel tussen het harmonieorkest, de doedelzakband en de drumband zorgt voor een afwisselende muzikale show en een bijzonder tafereel op het podium. Naast de optredens met het harmonieorkest verzorgt de doedelzakband ook regelmatig eigen optredens. De opleiding tot doedelzakspeler wordt verzorgd binnen de harmonie zelf, door pipe major Johan Thijssen.

De harmonie vierde in 2010 haar 100-jarige jubileum. Het complete korps telt nabij de 100 muzikanten en slagwerkers. Ze zijn dan ook graag geziene gasten op diverse evenementen, zoals de kroningsprocessie in Tongeren en het bloemencorso in Zundert. Naast optredens op straat geeft de harmonie ook regelmatig concerten, zoals het jaarlijkse galaconcert in de Velinx in Tongeren en het concert tijdens de pinksterfeesten, waarbij ook andere harmonieorkesten een gastoptreden geven. Harmonie St. Caecilia Doornenburg mocht hieraan deelnemen in 2015. In het kader van een uitwisseling is de Belgische harmonie op 6 november 2016 te gast in de St. Martinuskerk in Doornenburg, waar de twee orkesten om 14:30 een gezamenlijk optreden verzorgen. Tijdens dit concert kunt u ook de doedelzakken in vol ornaat bewonderen. Met een kilt, zoals de Schotse traditie dicteert.