Nieuwe muziekkoepel voor amateurmuziek beklonken

KNMO ontstaat uit fusie KNFM en VNM per 1 januari 2014

Groningen/Roggel/Arnhem – Met het vaststellen van statuten van de nieuwe organisatie is de fusie van de KNFM (Koninklijke Nederlandse Federatie van Muziekverenigingen) en VNM (Verenigde Nederlandse Muziekbonden) per 1 januari 2014 een feit. Tijdens twee gelijktijdige vergaderingen op zaterdag 7 december in Groningen stemden de ledenvergaderingen van beide fusiepartners eveneens -unaniem- in met de voordracht van vijf kandidaat-bestuursleden voor het dagelijks bestuur. Nadat Bart van Meijl (Utrecht) enkele maanden geleden al bereid was gevonden om als onafhankelijk voorzitter toe te treden tot het bestuur, kozen beide organisaties ieder twee bestuursleden in het bestuur van de nieuwe muziekkoepel met de werknaam KNMO (Koninklijke Nederlandse Muziek Organisatie).

Anita Winter (Assen), Henk de Bruin (Noordwijkerhout), Erik Kobes (Vriezenveen) en Toon Peerboom (Kerkrade) vormen samen met Bart van Meijl met ingang van 1 januari 2014 het dagelijks bestuur van KNMO waarin zich (deels nieuwe) provinciale en regionale bonden verenigen. De nieuwe landelijke vereniging KNMO behartigt de belangen van 170.000 leden in 2.400 verenigingen. Zij leggen zich toe op activiteiten binnen een showkorps, brassband, slagwerkensemble, harmonie, tamboerkorps, majorette, fanfare, twirl, blaaskapel, colorguard of drumband. De nieuwe organisatie is digitaal bereikbaar via www.knmo.nl.