“Voor een dorp is het verenigingsleven belangrijk”

Uit “De Gelderlander” van donderdag 5 november 2009

De Gelderlander portretteert elke week een Betuwenaar uit de culturele sector aan de hand van trefwoorden. Geboren Doornenburger Alex Ubbink (32) is al twintig jaar slagwerker bij harmonieorkest St. Caecilia.

MUZIEK “Ik ben geboren en getogen in Doornenburg. Aan het einde van mijn lagere schooltijd heb ik een blokfluitopleiding gevolgd . De docent was lid van de harmonie en strikte mij vervolgens als slagwerker. Zodoende ben ik sinds mijn twaalfde slagwerker van het harmonieorkest en inmiddels ook secretaris van de vereniging.”

GEMEENSCHAP “Voor een dorp is het verenigingsleven heel belangrijk. Van Pinksteren tot de kermis tot carnaval, Koninginnedag en Dodenherdenking, overal is St. Caecilia bij. Zonder muziek zijn deze activiteiten niet denkbaar. Daardoor speelt onze vereniging een belangrijke rol in de gemeenschap. Het musiceren met z’n allen; daar gaat het om. Het is teamspel: je kunt in je eentje wel wat geluid produceren, maar als je met z’n allen allerlei verschillende klanken bij elkaar brengt, kun je daar iets ongelooflijk moois van maken.”

DWEILORKEST “Slagwerker is niet hetzelfde als drummer, Ik zeg altijd: overal waar je op kunt slaan en mee kunt rammelen, van een triangel tot aan een drumstel is slagwerk. Maar wat mij betreft gaat het om het samen muziek maken, niet om het instrument. Bovendien heb ik bij de harmonie mijn vriendin Manon ontmoet.”

AANWAS “Twee jaar geleden hebben we een ledenwerfactie gehouden op de scholen in Doornenburg, Toen hebben we een aantal instrumenten meegenomen en workshops gegeven. We hebben heel wat aanmeldingen gekregen. We hebben nu 35 jeugdleden in opleiding, voor ons een groot aantal.”

CONCERT “Ter voorbereiding op het concoursseizoen geven we zondagmiddag een try-outconcert in het schuttersgebouw van Doornenburg. Om drie uur. Ons harmonieorkest neemt op 14 november deel aan het concertconcours in Zaandam; de slagwerkgroep op zondag 22 november in de vernieuwde Rodahal te Kerkrade aan het podiumconcours.”

Voor een dorp is het verenigingsleven belangrijk