Doornenburgse slagwerkgroep opent WMC 2009 in stadion Roda JC

De spraakmakende concerttour ‘Actionality’ van slagwerkgroep St.Caecilia heeft de regisseur van de opening Wereldmuziekconcours te Kerkrade ertoe gebracht dit te gebruiken tijdens de openingceremonie van het mondiale muziekevenement op zaterdag 11 juli a.s.

Samen met de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht zullen de 30 slagwerkers onder leiding van Henk Mennens een deel van de openingsceremonie met veel slagwerkspektakel voor hun rekening nemen.
“Een flinke organisatie”, aldus Bert Selman, “voorafgaand aan de ceremonie op zaterdagavond zal er vrijdagavond een generale repetitie in het Parkstad Limburg Stadion worden gehouden waarbij beeld- en geluidsafstemming een grote klus gaat worden. We vertrouwen hier op de technici van de luchtmachtkapel die samen met de regie ervoor gaan zorgen dat onze slagwerkers in het volle stadion volledig uit de voeten kunnen”. Het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht omlijst onder leiding van Jos Pommer de avond en treedt op met de band Kayak en met zangeres Ellen ten Damme.

“De openingsmanifestatie wordt een bijzondere entourage waarbij de muziek een centrale plaats inneemt”, aldus regisseur Cees Rullens. Honderden figuranten nemen deel aan het evenement, waaronder Kerkraadse schoolkinderen die hun eigen invulling hebben gegeven aan de vlaggen van de 34 deelnemende landen. Leden van 12 Kerkraadse harmonieën en fanfares zorgen samen met fluit- en tamboerkorpsen voor de muzikale omlijsting. Naast ceremoniële aspecten kent de show een aantal ‘special effects’, maar die wil de regisseur uiteraard niet verklappen. “Ze verwijzen duidelijk naar het Olympische gevoel”, zegt hij.

Veel figuranten dragen hier hun steentje aan bij. Uiteraard wordt daarbij gebruik gemaakt van de video-walls en andere moderne technieken. De spanning zal tijdens de ruim 2,5 uur durende show langzaam maar zeker worden opgebouwd en uitmonden in een zinderende finale die als smaakmaker dient voor het grootste muziekevenement ter wereld.

De medewerking aan deze ceremonie is één van de hoogtepunten van de Doornenburge slagwerktour ‘Actionality’ in 2009. Een week eerder, zondag 5 juli a.s., speelt de zesvoudige landskampioen een dubbel concert waarvan de opbrengst gaat naar het verzorgingstehuis van People Old Livingstone te Zambia.

Aanvangstijd Mars- Marsparade- & Showwedstrijden: 17.00 uur met aansluitend om 20.30 uur de spectaculaire opening van WMC 2009. Tickets: Ticketbureau Niersprinkstraat 19, Kerkrade tel:0900-3003232 of 045-5460580

1 gedachte over “Doornenburgse slagwerkgroep opent WMC 2009 in stadion Roda JC”

1. Hallo,
    mooie site, fijn al die ronkende verhalen, maar waar is de slagwerkgroep jeugd gebleven?

Reacties zijn gesloten.